Svenska kyrkan i Borås

Välkommen, vare sig du är troende, sökande eller tvivlande. Kyrkan finns här för dig vid de högtidliga tillfällena i livet, men också för dina vardagliga behov.

Präst vid altare i kyrka under nattvard.

Välkommen till gudstjänst! Gudstjänsterna är alltid öppna för alla.

Konfirmation

Här hittar du information om konfirmandgrupperna 2024–2025. Det gäller i första hand dig som är född 2010, men vi har också grupper för andra åldrar. Anmäl dig senast 30 augusti.

Skulptur av ängel som spelar trumpet.

Musik i sommar

Musikgudstjänster i Brämhults kyrka, Gustav Adolfs kyrka och Sjöbo kyrka.

Konstnärlig framställning av Jesus omgiven av läderbögar och läderlesbiska.

Ecce homo i Caroli kyrka

Ta chansen att se Elisabeth Ohlsons banbrytande utställning i Caroli kyrka, måndag 17 juni–söndag 30 juni.

Vi syns på Borås Pride

Häng med Svenska kyrkan på Borås Pride 2024.

Gudstjänst och sommarfest med små och stora

Söndag 2 juni kl 10:00 i Sjöbo kyrka

Fri som en fågel

Sånger med musik av Georg Riedel. Musikgudstjänst tisdag 4 juni kl. 19:00 i Brämhults kyrka.

Röda träbyggnader i sommarmiljö. Grön gräsmatta i förgrunden.

Sommargudstjänster på Bovik

Kom och fira gudstjänst och njut av kyrkkaffe ute i det fria på Bovik. Varje söndag kl. 15:00 under perioden 16 juni–18 augusti.

Den Heliga Birgittas sånger

Äldre flerstämmig musik med kören Schola Gothia blir det tisdag 18 juni kl. 18:30 i Sjöbo kyrka.

Askgravlunden Viloskogen

Nu inleds arbetet med en askgravlund på Brämhults kyrkogård.

Living Gospel sjunger in sommaren

Sommarmusik i kyrkparken gör en rivstart med Living Gospel, onsdag 12 juni kl. 19:00.

Dopet - Guds gåva

Dopet är Guds gåva till oss människor. Gåvan erbjuds alla – ung som gammal. Det är en fin tradition, ett sätt att tydliggöra relationen till Gud och ett välkomnande in i församlingens gemenskap.

Seriebokomslag inlagt framför bild på kvinna vid fönster.

Kristen & homosexuell - så funkar det

Johanna Wikberg föreläser på Sagateatern, onsdag 26 juni kl. 18:00. Hon har gjort en seriebok om bibelställen som ibland vänds mot homosexuella.

Datortangentbord.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023.

Pianotangenter i närbild.

Lunchandakt

Välkommen på lunchandakt med musik i Gustav Adolfs kyrka klockan 12:00 – 12:30 de flesta tisdagar och torsdagar.

Människor i nöd behöver vårt stöd

Situationen i Israel och Gaza orsakar enormt lidande för civilbefolkningen. Act Svenska kyrkan har partner på plats och vi står redo att anpassa våra insatser efter de behov som uppstår. Din gåva gör skillnad.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Finska flaggan

Suomenkielinen toiminta

Ruotsin kirkossa puhutaan myöskin suomea. Kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset toimitetaan suomeksi. Olemme mukana elämän tähtihetkissä mutta myös arjen keskellä ja vaikeina aikoina. Olemme sinua varten.